Abonnementen & klantbehoud; 5 tips

Een continue stroom aan inkomsten, weten welke omzet u kunt verwachten en al geld ontvangen vóórdat u uw product of dienst aan de klant levert. Dat zijn een aantal voordelen van het leveren van een abonnement aan een klant. Geen wonder dat er steeds meer producten of diensten in abonnementsvorm worden aangeboden. De grote uitdaging voor de marketeer hierbij is allereerst het binnenhalen van nieuwe klanten. Maar om deze klanten vervolgens te behouden, is misschien nog wel lastiger. Hoe behoudt u uw klanten? We geven een aantal tips.

1. Laat uw klant uw product daadwerkelijk gebruiken

Wanneer u net een klant hebt binnengehaald, is het logisch dat de klant uw product gaat gebruiken. Anders zou hij uiteraard nooit klant zijn geworden. Belangrijk is dat u de klant hierbij niet aan zijn lot overlaat. Help de klant bij het gebruiken van uw product (of dienst). Verstuur bijvoorbeeld een handleiding, tips & tricks of een informatievideo. Dit is de basis die u legt in de klantrelatie. Na verloop van tijd zal uw product of dienst misschien wat meer naar de achtergrond verdwijnen. Juist dan is het belangrijk om uw klant weer te herinneren aan het betreffende product. Hoe? Inspireren & activeren. Start een activatiecampagne door bijvoorbeeld een gepersonaliseerde nieuwsbrief te versturen.

2. Luister naar de klant en houd hem tevreden

U kunt uw klant pas echt tevreden houden wanneer u weet óf hij tevreden is. Hiervoor zal u contact met de klant moeten opnemen. Geen onpersoonlijke mails, maar de klant echt persoonlijk benaderen is hierbij de beste tactiek. Bijvoorbeeld door een zogenaamde happy call; een telefoongesprek naar een (nieuwe) klant om te achterhalen hoe deze uw product of dienst ervaart. Verloopt alles naar wens? Zijn er verbeterpunten? Laat zien dat de klant echt centraal staat en doe actief iets met de gegeven feedback.

3. Persoonlijk contact is geen pré, maar een vereiste

Klanten houden van aandacht, vooral als het oprecht is. Toon uw klanten hoezeer u ze waardeert. Creëer een systeem waarmee u regelmatig communiceert met uw klanten. Bel ze op en praat met ze. Maar zorg er wel voor dat de contactmomenten van meerwaarde zijn voor de klant. Bovendien is het belangrijk om het persoonlijke contact ook door te trekken in de klantenservice. Zorg dat u duidelijk communiceert aan uw klanten hoe zij met een echt mens in contact kunnen komen voor hulp. Zet hierbij net die extra stap om aan de behoeften van uw klanten tegemoet te komen.

4. Maak van een nieuwe klant een loyale klant

Loyaliteitsprogramma’s (loyaal koopgedrag belonen) dragen bij aan een sterkere emotionele binding met de klant. Hierdoor hebben ze in het algemeen een positief effect op klantbehoud (én omzet). Want een vergroot engagement zorgt voor een hogere klantretentie en meer herhaalaankopen. Ook blijkt dat bedrijven met een loyaliteitsprogramma al snel tien tot twintig procent meer omzet realiseren. Kortom, twee vliegen in één klap.

5. Houd de klant nog vóór de finishlijn binnen

Zorg ervoor, voordat het abonnement afloopt, dat de klant een reden krijgt om het contract vooral niet op te zeggen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe producten, kortingen of leuke aanbiedingen. Ook hier kan een persoonlijk gesprek helpen; wellicht kunt u de klant net dat ene extraatje dat hij nodig heeft bieden in het volgende contract.

Veel succes!


Meer blogs lezen? Bekijk ons overzicht.