E-commerce; België maakt een inhaalslag

Al langere tijd laat de Belgische e-commerce branche een sterke groei zien. Steeds meer inkopen worden online gedaan. Uit cijfers van BeCommerce, Ecommerce Foundation en E-commerce Europe blijkt dat 76% van de Belgische bevolking ouder dan 15 jaar in 2016 online gewinkeld heeft. Hierdoor is de Belgische e-commerce branche vorig jaar met 13,4% gegroeid; een grotere stijging dan in elk ander Europees land.

Veel potentie

Kanttekening bij dit groeicijfer is wel dat e-commerce in andere landen al verder gevorderd is. Zij worden dus niet ingehaald, maar België komt wel dichterbij. Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, ziet ook veel potentie in de online ontwikkeling van de Belgische markt. “De e-commerce in België kreeg in 2016 al een enorme boost, maar de verwachtingen voor komende jaren liggen nog hoger, dankzij verschillende nieuwe maatregelen voor zowel de consument als producent. Denk maar aan de nieuwe maatregeling betreffende nachtarbeid.”

Foodsector grootste groeimarkt

Verrassend is dat de categorie voeding de grootste groeisector in de Belgische e-commerce markt is. Patricia: “De foodsector blinkt dit kwartaal uit met een groei van meer dan 41 miljoen euro.” Daarnaast blijft ook de klanttevredenheid in de Belgische e-commerce sector stijgen. Hierdoor geven Belgen gemiddeld steeds meer uit aan producten en diensten via het internet; vorig jaar gemiddeld €1.265,- per persoon.

Bronnen: BeCommerce, Gondola, Internetkassa, Ecommerce News